Jakie zalety ma praca w biurach typu open space?
Praca w otwartym biurze sprzyja przepływowi informacji, pracownicy częściej po prostu mówią sobie o pewnym rzeczach, zamiast pisać kolejne maile. Bywa też motywująca: trudno marudzić i zwlekać z wykonaniem zadań, kiedy widzimy, jak pracują nasi koledzy. Dla pracodawcy open space ma duże znaczenie jako sposób na ograniczenie kosztów wynajmu pomieszczeń biurowych.
Jakie są jej wady?
Zaleta open space, jaką jest motywujący kontakt ze współpracownikami, może obrócić się w jej wadę: stała obecność innych osób może rozpraszać. Wychodzący po kawę do kuchni, przechodzący do toalety, wiercący się, spóźniający czy wychodzący wcześniej - współpracownicy mogą doprowadzać do tego, że nie będziemy umieli się skupić. Jeśli w open space zaczną się żarty, szybko się rozprzestrzenią i doprowadzą do całkowitego rozprężenia zespołu.
Jak wpływa na pracę koncepcja open space 2.0?
Open space 2.0, czyli nowa koncepcja organizacji biura, to taki pomysł na podzielenie przestrzeni, który zakłada wydzielenie obszaru cichej pracy i pracy, powiedzmy, głośnej. Chodzi o stworzenie miejsc, gdzie będzie można się całkowicie skupić albo przeprowadzić swobodne, dyskretne i profesjonalne rozmowy z klientem, bez obawy o przebijające w tle rozmowy kolegów.
Oczywiste jest, że nie każda firma może pozwolić sobie na zmianę wystroju wnętrza. Może jednak rozważyć zakupienie budki telefonicznej, która będzie odpowiednią przestrzenią do rozmów telefonicznych.